Mikä on tilinpäätös ja mihin tilintarkastajaa tarvitaan?
Mitä väliä tilinpäätöksellä on?
Tilintarkastajan keskeisenä tehtävänä on varmentaa, että yhtiön tilinpäätöksessään antamat tiedot yhtiön tilasta ovat oikeita ja riittäviä, ja että yhtiö sekä sen johto toimivat muutenkin juridisesti oikein.
Tilinpäätös on oikein laadittuna käytännössä ainoa yhtiön tilaa objektiivisesti ja vertailukelpoisesti kuvaava dokumentti. Siksi tilinpäätöstiedot ovat esimerkiksi osakeyhtiöiden tapauksessa julkisia. Ilman pätevää ja riippumatonta tilintarkastajaa koko tilinpäätöksen idea objektiivisesta tiedosta romuttuu. Se on juurisyy, miksi tilintarkastusta tarvitaan.
Pahimmillaan virheelliset tilinpäätöstiedot voivat johtaa huonoon päätökseen esimerkiksi kauppakumppanin valinnassa, ja usein virheestä kärsii eniten tilinpäätöstietoihin luottanut osapuoli. Yhtiön itsensä kannalta selkeät virheet tilinpäätöksessä voivat johtaa niin ikään totaalisen väärään tilannekuvaan esimerkiksi oman liiketoiminnan kannattavuudesta, tai rahoittajille annettaviin vääriin tietoihin. Tähän päälle tulevat johdon ja hallintoelinten juridiset vastuut kirjanpitolain ja esimerkiksi vero- ja yhteisölainsäädännön noudattamisesta, joiden rikkomiseen suhtaudutaan Suomessa paikoin melko vakavastikin.
Tilintarkastaja on näiden osa-alueiden asiantuntija, joka varmistaa, että niin johto kuin sidosryhmät voivat luottaa tilinpäätökseen.
Miksi kyselemme?
Meille asiakaslähtöisyys ei tarkoita sitä, ettei vaikeita kysymyksiä kysytä. Ongelmakohtien esille tuominen on aina lopulta myös asiakkaan etu. Huolella tehty tilintarkastus pienentää asiakkaan riskejä. Ongelmien lakaiseminen maton alle kasvattaa niitä.
Tilintarkastaja on riippumaton, mutta silti samaan aikaan myös johdon ja kirjanpitäjän kumppani. Tilintarkastajan on ymmärrettävä asiakkaansa toimintaa. Tehtävänämme ei ole etsiä virheitä, vaan varmentaa tilinpäätöstietojen oikeellisuus ja riittävyys, sekä tarvittaessa ohjeistaa tilanteen korjaamisessa. Emme kysele huviksemme, vaan siksi, että meitä kiinnostaa aidosti, että asiat on tehty oikein.
Miksi se maksaa, kun joka vuosi tulee se sama paperi?
Tilintarkastajan tulee ymmärtää keskeistä sääntelyä (mm. yhteisölainsäädäntö, kirjanpitolait-, asetukset ja ohjeet, oikeuskäytäntö, verosäädökset) tänä päivänä varsin laajasti ja varmistua tilikauden tapahtumista sekä tilinpäätöstietojen oikeellisuudesta monella tapaa. Lisäksi tilintarkastuksen laatu- ja dokumentointivaatimukset – joista säädellään kansainvälisissä tilintarkastusalan standardeissa – ovat varsin korkeat. Suurin osa tehdystä työstä ei ole asiakkaalle näkyvää, koska tuomme esiin lopulta vain keskeisimpiä puutteita tai lisätietoa kaipaavia kysymyksiä.
Tilintarkastajiin kohdistuu myös yhä kasvavissa määrin lisävaatimuksia sekä viranomaisvalvontaa. Tilintarkastajan pätevyys on mahdollista saavuttaa vain pidemmän työkokemuksen ja hyväksytyn tutkintokokeen kautta, mutta ansaitun pätevyyden voi myös menettää. Mikäli teemme työmme puutteellisesti, vastaamme siitä oikeudella harjoittaa ammattiamme – ja viime kädessä koko omaisuudellamme. Riskit ovat siten jokaisessa tarkastuksessa läsnä.
Siksi tosissaan tehty tilintarkastus myös maksaa. Muusta taas ei kannata maksaa.
Hooteem
Olemme pienehkö, mutta perinteikäs tilintarkastustoimisto. Hooteem Oy on perustettu jo vuonna 1987. Tilintarkastukseen suhtaudumme vakavalla, mutta tärkeilemättömällä otteella.